Головна » Файли » Фізика » 8 клас

Виштовхувальна сила. Закон Архімеда
20.05.2015, 09:30

        Тема: «Виштовхувальна сила. Закон Архімеда»

        Мета: обґрунтувати існування виштовхувальної сили; формувати вміння пояснювати причини виникнення виштовхувальної сили; навчати учнів експериментально визначати цю силу та встановлювати її залежність від густини рідини, об’єму тіла; сформулювати уявлення про закон Архімеда та його застосування; розвивати науковий світогляд учнів; розвивати творчі здібності учнів, спонукаючи їх до самостійного отримування висновків при виконанні певних дослідів та розв’язанні якісних задач.     

 Обладнання: вантажки, динамометр, склянки з водою, відерце Архімеда.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

Самостійна робота (на дошці). Поєднай стрілками  правильні твердження:

                                                                                                 точкою  прикладання

Сила  позначається  буквою                                                          p = ρgh

                                                                                                             ρ = m/V

Тиск  вимірюється  у                                                                          H

                                                                                                             мм.рт.ст

Будь-який  тиск  можна  визначити  за  формулою                величиною

Сила  вимірюється  у                                                                       P = mg

                                                                                                           швидкістю

Сила  характеризується                                                                   атм.

                                                                                                              p = F/S

Тиск  в  рідині  обчислюється  за  формулою                                 кг

                                                                                                                  Па                

Густину  тіла  можна  знайти  за  формулою                                   F

                                                                                                            напрямом

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

Чи доводилось вам піднімати одне й те саме тіло в повітрі і в воді?

Поясніть: Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? (припущення учнів)

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

(учні записують тему в зошит)

План

1. Історія відкриття.

2. Формула закону Архімеда.

3. Причини виникнення виштовхувальної сили.

4. Від чого залежить архімедова сила.

V. Вивчення нового матеріалу

Людина здавна намагалася пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, вона міркувала , намагалася розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.

Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви знаєте і спостерігали багато разів.

Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.

Звернімося до історії відкриття.

(Перегляд фрагмента мультфільму «Коля, Оля і Архімед»).

Фронтальна бесіда:

• Яке завдання отримав Архімед?

• Як він проводив розрахунки?

• Який результат отримав?

Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.

Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.

• Чому показники різні? Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині. • Чому з'являється ця сила?

Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного в рідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню. Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.

За якою формулою розраховується Архімедова  сила?

Формула: Fa= ρр gVт

Формулювання закону:

На тіло, занурене в рідину, діє вишовхувальна сила, що дорівнює вазі рідини в об’ємі, зайнятому тілом.

Від чого залежить архімедова сила?

Демонстрація:

(використаємо звичайну воду і солону)

Візьмемо дві склянки з різною водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.

Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).

Демонстрація:

Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)

Підсумуємо.

Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла. Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. (відповіді учнів)

VI. Закріплення матеріалу . Розв'язування задач і вправ.

Задача №1.

Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?

Задача №2.

На тіло, що повністю занурене в рідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?

Задача №3.

Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?

Вправа №1.

Вправа №2.

VII. Підсумок уроку

Повернимося до питання яке було поставлено на початку уроку.

Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?

Чи зможете відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)

Оцінювання учнів

VIII. Домашнє завдання

Вивчити § 23; запитання 1-6; впр. 23.2, 23.4.

 

Категорія: 8 клас | Додав: Admin
Переглядів: 3595 | Завантажень: 32 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 63
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0