Головна » Файли » Світова література » 8 клас

Середньовіччя як історична та культурна доба
20.12.2015, 17:32

Тема. Середньовіччя як історична та культурна доба

Мета: ознайомити учнів  з історичними передумовами змін  у західноєвропейській культурі, сформувати уявлення  про різні види мистецтва , загальний розвиток культури середніх віків, прищеплювати інтерес до минулого, виховувати почуття прекрасного.

Обладнання: лінія часу, колаж «Середньовіччя», презентації «Література Середньовіччя» і «Культура Середньовіччя», відеопрезентація «Культура Середньовіччя»

Зміст уроку

1. Актуалізація опорних знань.

1.Вчитель. Уявіть собі, що дзвінок, який щойно пролунав, був не на урок, а на перерву, під час якої учні 8 класу вирішили поспілкуватися.

 Сценка «На перерві»

- Ну і розумними були стародавні греки! Куди нам до них!Жили близько трьох тисяч років тому, а розуміли, що не хлібом одним живе людина, подавай їм видовищ.

- Так, це саме вони придумали і театр, і гладіаторські бої, і олімпійські ігри.

- Встигали вони і воювати, і вірші та поеми складати.

- Люди Античності рими не знали,

-Та вірші й поеми чудові писали.    Ой, що це я, віршами заговорив?

-Мені найбільше сподобались поеми Гомера «Іліада» і «Одіссея». Класні фільми по них створені.

-А мені сподобались вірші Сапфо про кохання.

-А що ото воно за анакреонтична поезія ? Бо я так і не зрозумів.

-Це коли у віршах оспівуються радощі земного життя.

-Римляни були хитрими: завоювали Грецію і присвоїли всі їхні творіння.

-Та добре , що не знищили, а навпаки, продовжили і розвинули.

-Цікаво, яка доля чекає Античну культуру далі ? Ходімо на урок зарубіжної літератури. Там усе сьогодні дізнаємося.

  1. Вчитель.

Дійсно, ми закінчили вивчати античну, тобто стародавню літературу, яка існувала багато століть. Скільки саме? Порахуйте на лінійці часу.

У Vст. н.е., коли Римська імперія занепала, на її уламках почали утворюватись нові держави, з’явилась нова релігія, у суспільстві виникли нові феодальні відносини. Почалася нова епоха, яка тривала 1000 років і яку пізніше, у ХVІ ст.. італійські гуманісти стали називати середніми віками, або Середньовіччям. Античність вони розглядали як «старий вік», свою епоху сприймали як «новий вік», а період між цими віками називали «середнім віком».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Учитель .

  Певне уявлення про добу Середньовіччя ви вже маєте, тому що вивчали у минулому році курс всесвітньої історії під назвою «Середні віки», а про середньовічні звичаї, погляди на життя  дізнались, прочитавши роман В.Скотта «Айвенго» та баладу Ф.Шиллера «Рукавичка». Свої асоціації про добу середньовіччя група учнів представила у формі колажу, який зараз і презентують.

2. Представлення колажу, який учні підготували до уроку.

  1.  

     У колажі відображені основні події, явища, предмети, які символізують добу Середньовіччя. А чи  існувала у середні віки культура ? Які види мистецтва та жанри були поширеними? Що сталося з тим культурним надбанням. Які творили стародавні греки і римляни ? Про все це ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • V.Робота над темою уроку.
  1. Розповідь учителя з використанням презентації «Література Середньовіччя».

В житті середньовічного суспільства великого значення набули релігія і церква. На зміну язичницькій релігії античного світу прийшло християнство. Християнська церква мала величезний вплив на духовне життя європейців. Вона сприяла розвитку нової культури, а все ,що було пов’язане з культурою античності, переслідувалось і знищувалось. (слайд 2)

    На відміну від античної культури, яка проголошувала лозунг «Здоровий дух у здоровому тілі», середньовічна культура проголошувала верховенство духу над тілом, духовної краси над фізичною. Тому ідеальною людиною доби Середньовіччя була людина, яка зреклася радощів земного життя, не піддавалася спокусам, повністю присвятила себе служінню Богу. Це були ченці, яких потім прирівнювали до святих.

   Незважаючи на всі жахи і труднощі середньовічного життя, суворі церковні догмати, людство прагнуло до світла і краси. І всупереч церкві створювались національні літератури, відкривались університети, навчились друкувати книжки, розвивались різні види мистецтва (слайд 3).

  1. Ознайомлення з основними жанрами середньовічної літератури :
  • Релігійна (або клерикальна)- житія святих, видіння, псалми, містерії (п’єси на сюжети із Біблії) (слайд 5).
  • хроніки (слайд 6)
  • народна – героїчний епос (слайд 7)
  • Світська (рицарська або куртуазна (придворна) література)- лицарські романи, поезія трубадурів та вагантів.(слайди 9-11)

3.Розповідь учителя про інші види мистецтва доби Середньовіччя з використанням презентації «Культура Середньовіччя»:

- архітектура:

Романський стиль (VІ-ХІІст.)

Він називається так тому, що споруди цього часу були переважно камяні і побудовані за римським способом. Романський стиль відповідав вимогам неспокійного часу – добі феодальних війн, загарбань. Усі ці загрози вимагали створювати будівлі, які за певних умов могли стати фортецями. Суворі й понурі вежі, високі й масивні мури, важкі склепіння, невеликі вікна, що іноді нагадували бійниці. Замки – місце, де ховалися від нападників мешканці навколишніх сіл. Церкви, собори, монастирі були теж ніби фортеці. Плани культових споруд мали форму хреста. Стіни майже не розписані, лише у добу зрілості романського стилю стіни храмів були розмальовані зображеннями святих.( слайд 2).

Готичний стиль (ХІІІ-ХVст.)

      Слово «готика» виникло в добу Відродження. До архітектури Середньовіччя його припасували ренесансні ідеологи, розуміючи під цим словом щось негативне. Але час довів, що вони глибоко помилялися. Готика є справжньою «кам’яною симфонією», за висловом В.Гюго. Легкість, каркасність конструкцій, багато в спорудах скла, менш масивні стіни, різнокольорові вітражі, стрілчасті арки, вузькі та високі башні і колони, фасад прикрашений скульптурами. Всі ці елементи підкреслюють вертикаль, що є головною ознакою готичного стилю.

    Яскравим прикладом готичної скульптури є Собор Парижської Богоматері, або Нотрдам-де-Парі. Собор був спланований у ХІІ ст.. В 1163 році Людовиком VII було закладено перший камінь фундаменту. Будівництво тривало понад сто років. За задумами, він мав поміщати всіх жителів Парижу (10 000 чоловік), але за час будівництва кількість мешканців міста збільшилось у декілька разів

Собор був місцем суспільного життя міста. Його оточували численні лавки та лотки, де продавали різноманітні товари. Купці тут заключали угоди, а світські дами приходили похизуватись своїми нарядами. Також тут обмінювались новинами та плітками. Тут влаштовували танці та карнавали, грали м’ячем. Під час небезпеки в соборі находили притулок мешканці сусідніх селищ не тільки з своїми пожитками, а навіть і з худобою. Також в соборі професори читали лекції своїм студентам, роблячи перерву під час богослужінь (перегляд слайдів з 2 по 12).

4. Розаповідь заздалегідь підготовлених учнів про:

-скульптуру (слайд 13-14)

-вітражі (слайд 15-16)

-живопис: мозаїка, фрески, конопис, картини, мініатюри (слайди 17-21)

-музику, мандрівних акторів (слайд 22)

V. Узагальнення вивченого.

Самостійна робота. Заповнити пропуски у картках.

 

Доба Середньовіччя охоплює час з … по … століття.

Великий вплив на духовне життя європейців мала ……………    ……………..   

Середньовічна література поділялась на …………………, ……………………, ……………………………

З ХІІІ по ХV ст.. у архітектурі середньовічної Європи переважав ……………  стиль .

Сюжети для творів всіх видів мистецтв творці брали з ………………..

VІ. Підсумок уроку.

  • Перегляд відеопрезентації «Культура Середньовіччя»
  • Середні віки ще називають темними віками. Чи погоджуєтесь ви з таким визначенням ?

Домашнє завдання:

  1. Переглянути в Інтернеті відеофільм «Подорож у Середньовіччя»
  2. Підготувати розповідь на тему «Слово на захист Середньовіччя»
Категорія: 8 клас | Додав: Admin
Переглядів: 3543 | Завантажень: 120 | Рейтинг: 2.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 63
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0